80-136 Gdańsk
ul. Kartuska 128
Klasa o profilu biologiczno - chemicznym
Dla kogo taki wybór?
Jesteś aktywnym obserwatorem otaczającego Cię świata. Poszukujesz w nim przyczyn i skutków obserwowanych zjawisk. Lubisz obserwować siebie i innych, stawiasz pytania, konstruujesz tezy i poszukujesz rozwiązań. To profil dla Ciebie.
Podczas zajęć w klasie biologiczno - chemicznej będziemy poznawać i rozpalać w sobie ciekawość do otaczającego nas świata, obserwować i nazywać zjawiska przyrodnicze, badać procesy, planować i przeprowadzać eksperymenty.
Oferta szkoły.
przedmiot\klasa |
Ilość godzin danego przedmiotu realizowanego na poziomie rozszerzonym |
|||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
|
biologia |
3 |
4 |
5 |
3 |
chemia |
3 |
5 |
4 |
3 |
język angielski (poziom kontynuacyjny) |
3 |
3 |
3 |
3 |
język niemiecki lub francuski (poziom podstawowy) |
2 |
2 |
2 |
2 |
Uwagi: decyzja o przydzieleniu do odpowiedniej grupy języka obcego należy do dyrekcji szkoły na podstawie deklaracji kandydata i wyników z języków obcych uwidocznionych na świadectwach,
Uczniowie klasy biologiczno-chemicznej realizują rozszerzenia w oparciu o innowację pedagogiczną z biologii i chemii. Dzięki tym zajęciom realizujemy program doświadczeń, który zmienia perspektywę z poziomu podręcznika na poziom realnie wykonanych eksperymentów oraz pozwala zintegrować wiedzę z wielu dziedzin nauki.
Przedmioty brane pod uwagę przy obliczaniu punktów w procesie rekrutacji:
język polski |
matematyka |
biologia |
chemia |
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji do klasy o profilu bilogiczno - chemicznym.
Jak uczniowie spędzają czas podczas pracy w szkole i poza nią?
1. Realizując zajęcia z doświadczalne z biologii i chemii uczymy się planować i przeprowadzać badania, analizować ich wyniki, prowadzić dyskusje, tworzyć prace i wystąpienia naukowe.
a) na biologii laboratoryjnej m.in.: wykrywamy obecność skrobi w parówkach i wędlinach, badamy wpływ czynników zewnętrznych na fotosyntezę, oglądamy makroskopowo i mikroskopowo stawonogi, mięczaki, badamy ośmiornice, obserwujemy rośliny pierwotnie wodne, wrotki i niesporczaki, badamy transport wody w roślinach. Poznajemy budowę wewnętrzną np. izolując drzewo oddechowe i pęcherzyki płucne, wykonując przekrój poprzeczny nerki wieprzowej, dokonując cięć skalpelami i oznaczając poszczególne części nerek. Tworzymy animacje i prezentacje na różne tematy.
b) na chemii laboratoryjnej m.in.: sprawdzamy od czego może zależeć szybkość reakcji chemicznej oraz czy reakcje będą egzoenergetyczne czy endoenergetyczne, badamy odczyn różnych roztworów za pomocą naturalnego wskaźnika kwasowo-zasadowego, badamy właściwości chemiczne tlenków metali, sprawdzamy jak tlenek azotu (IV) działa na liście rukoli, badamy plazmolizę i deplazmolizę w skórce cebuli oraz mechanizm selektywnej przepuszczalności błony komórkowej. Zapoznając się z wzorami strukturalnymi i budową przestrzenną związków chemicznych budujemy modele cząsteczek tlenków, kwasów, wodorotlenków i soli.
2. Współpracujemy także z uczelniami wyższymi i innymi instytucjami:
a) bierzemy udział w zajęciach warsztatowych i ciekawych wykładach na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestniczyliśmy m.in.: w zajęciach „Co jeść razem, a co osobno? Związki idealne i nieidealne na talerzu”, "Pierwiastki chemiczne i ich reakcje ", "Związki chromu i manganu", ‘’Wpływ czosnku, cebuli, chrzanu i pasty do zębów na bakterie’’, ‘’Barwimy bakterie metodą Gramma ‘’.
b) nasi uczniowie biorą udział w kolejnej już 10 edycji programu „Chemia bez granic” Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej. Zajęcia są prowadzone przez Naukowe Koło Chemików Studentów Politechnik Gdańskiej. nasi młodzi chemicy odkrywają tam m.in.: tajniki reakcji chemii organicznej, elektrochemii, miareczkują, wykonują reakcje strącania.
c) uczestniczymy w warsztatach i wykładach na GUMEDzie. W ramach tej współpracy m.in.: wzięliśmy udział w spotkaniach akademickich z biologii o zbuntowanych genach, a gośćmi byli bohaterowie programu „Down the road”. Spektrofotometrycznie badaliśmy właściwości antyoksydacyjne śliny oraz poznaliśmy metodę chromatografii cieczowej. W czasie Młodzieżowych Spotkaniach z Medycyną wysłuchaliśmy wykładów m.in.: o wpływie alkoholu na organizm, wpływie genów na człowieka, dbaniu o skórę, drukowaniu narządów drukarką 3D.
3. Organizujemy na terenie szkoły spotkania z ciekawymi osobami, organizujemy iwenty i dni tematyczne. Odwiedzili nas Pasjonaci Pediatrii - studenci z koła naukowego przy Klinice Pediatrii, Gastroenterologii, Alergologii i Żywienia Dzieci, położna z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, przedstawiciele Koła Dermatologii, przedstawiciele Studenckiego Koła Chirurgii Stomatologicznej. Organizujemy m.in.: Dzień Lekarza, Dzień Orangutana, Dzień Ziemi.
4. Wyjeżdżamy na wycieczki, które pozwalają nam się zintegrować, nauczyć współpracy oraz rozwijają nasze zainteresowania.
5. Poznajemy świat poprzez zajęcia praktyczne, bardzo stymulujące i rozwijające: sadzenie i doglądanie roślin w przyszkolnym ogrodzie, zajęcia praktyczne w zoo i ogrodzie botanicznym.
6. Organizujemy i przygotowujemy uczniów do konkursów z chemii i biologii, w których osiągają sukcesy.
Jakie profity daje uczniom wybór tej klasy?
1. Umożliwia zdobycie szerokiego zakresu wiedzy i umiejętności, które są niezbędne w wybranej przez nich dziedzinie.
2. Daje możliwość dostęp do laboratoriów i sprzętu naukowego, pozwalającego nim zdobyć doświadczenie w zakresie badań laboratoryjnych.
3. Uczniowie stają się świadomymi i kompetentnymi odbiorcami treści naukowych, medycznych i przyrodniczych.
4. Uczniowie wybierający klasę o profilu biologiczno-chemicznym mają możliwość zdobycia podstaw wykształcenia, które znacząco ułatwi im kontynuowanie nauki na studiach t.j.: medycyna farmacja, biotechnologia, dietetyka, fizjoterapia, techniki dentystyczne, stomatologia, analityka medyczna, weterynaria, chemia, biologia, biologia medyczna, psychologia.
80-136 Gdańsk
ul. Kartuska 128